Wij richten ons bij de Body Stress Release op de vastgezette spanning in het lichaam.
Dit kan veroorzaakt worden door een ernstige val of heftige emoties, maar ook heel simpel: door een verkeerde houding!

Denk hierbij bijvoorbeeld eens aan onze houding bij het gebruik van onze smartphone of tablet: wist je dat deze belasting voor het lichaam daarbij te vergelijken is het met dragen van een 8-jarig kind op de nek? En dat meerdere uren per dag?

Wat we namelijk vaak doen, is de smartphone/tablet beneden ons hoofd houden waardoor we de nek buigen en naar beneden kijken. De wervelkolom wordt daarbij in een positie gehouden die eigenlijk niet voor langere tijd geschikt is en zo ontstaat een grote druk op de tussenwervelschijven. 

Het hoofd weegt al snel tussen de 4 tot 6 kg en als je je nek en dus ook je hoofd langdurig buigt, belast je de nekwervels meer:
– bij een hoek van 15 graden is het gewicht 12 kilo,
– bij 30 graden, 18 kilo,
– bij 45 graden, 22 kilo,
– bij 60 graden zelfs 27 kilogram. Dit is de houding die het meest aangenomen wordt bij smartphone-/tablet-gebruik!

Bovenstaande geldt niet alleen voor ons, volwassenen, maar zeker ook voor kinderen. Door hier vanaf nu aandacht aan te geven kun je jouw kinderen veel leed besparen! Want artsen slaan alarm; er komt een generatie aan met enorm zwakke ruggen…

Van muis-arm naar ‘tablet-nek’ en ‘gameboy-bochel’

Onderzoek heeft uitgewezen dat meer dan de helft van de jongeren hun rug de vernieling in helpen. Niet door zware inspanningen, maar door verkeerd zitten en te weinig beweging. De generatie die na 1995 is geboren, bezoekt vaker fysio- en oefentherapeuten met rug-, nek- en schouderklachten. Op 12-jarige leeftijd belanden jongeren al bij een therapeut met klachten die bij vijftigers passen.

Door het groeiende gebruik van (spel)computers, tablets en smartphones zakken jongeren meer onderuit.  Als ze steeds onderuit gezakt zitten, worden de rugspieren niet geactiveerd. De rugspieren verliezen uiteindelijk de functionaliteit om het bovenlichaam rechtop te houden.

Bovendien bewegen jongeren te weinig. Al vanaf hun vierde zitten ze bijna de hele dag op school, ze sporten minder en brengen hun vrije tijd meer en meer door met digitaal speelgoed.
Klachten ontstaan vooral doordat kinderen bij het werken op de tablet of smartphone hun hoofd voorover laten hangen. Daardoor worden de nekspieren continue op spanning gebracht en geeft dit ook extra druk op de schedel en op het wervelkanaal. En dat is voor kinderen extra schadelijk, omdat zij nog in de groei zijn. Hun wervelkolom past zich zeer snel aan de functie aan. Is die functie gerelateerd aan zitten in een voorovergebogen houding, dan zal de wervelkolom en de spieren daaromheen zich aan deze stand aanpassen

Kop op!

We zitten gemiddeld zo’n twee tot vier uur per dag over onze smartphone of tablet gebogen. Hierdoor kan nekpijn ontstaan, maar de pijn kan ook uitstralen naar hoofd, armen of rug. Bij deze klachten kan Body Stress Release zeker iets betekenen, maar je kunt zelf ook iets doen om klachten veroorzaakt door smartphonegebruik te voorkomen/verminderen:

– houd je hoofd rechtop; houd je smartphone/tablet ooghoogte zodat de nek zo min mogelijk belast wordt.
– verander regelmatig van houding
– pauzeer en beweeg regelmatig.

– stel voor de kinderen een duidelijke tijdslimiet in
– corrigeer de houding van het kind
– en het belangrijkste: geef als ouder het goede voorbeeld!