Stel je voor; je bent al laat voor een belangrijke afspraak en dan kom je ook nog in een file! Of, je krijgt steeds meer verantwoordelijkheden op het werk, waardoor jouw to do-lijst elke dag harder groeit. Of, naast een drukke baan wordt je ook nog geconfronteerd met de zorg voor een hulpbehoevende ouder…. STRESS!

Wat is eigenlijk het effect van stress op ons lichaam?      

Op zich is stress niet slecht voor ons; het maakt ons alert en geeft de nodige focus om te presteren. Of wat heftiger; het bereidt ons voor om te vechten of vluchten in noodsituaties.

Zodra er sprake is van een stressvolle situatie zetten onze hersenen twee systemen in werking. Het sympathisch zenuwstelsel zorgt bijna onmiddellijk voor de ‘vecht- of vluchtreactie’ die ons lichaam klaarstoomt voor actie. Dit systeem is zo afgesteld dat het liever te vaak afgaat dan één keer te weinig: we schrikken liever tien keer van een tuinslang in het gras dan dat we één keer te laks reageren op een echte slang. Na enkele minuten treedt ook het tweede systeem in werking. De hypofyse geeft onze bijnieren de opdracht cortisol te produceren. Dit laat de bloedsuikerspiegel stijgen en de stofwisseling verhogen. Daardoor komt er meer energie vrij om met de stressvolle situatie om te gaan.

Het probleem is dat wij de stresssystemen tegenwoordig niet meer alleen inschakelen om fysiek te vechten of te vluchten, maar we schakelen het maanden achter elkaar in wanneer we piekeren over hypotheken, relaties of promoties.

Bij stress of overbelasting reageert het lichaam door zich aan te spannen (Body Stress). Die spanning kan zich overal opslaan, in spieren, bindweefsel etc. Gevolg daarvan is dat er druk ontstaat op de zenuwen in dat gebied waardoor ze geïrriteerd of onderdrukt worden. Dat geeft verstoring van de zenuwprikkel; de communicatie tussen zenuwen en hersenen wordt verstoord met allerlei klachten tot gevolg.

Wij zijn soms geneigd om klachten te zien als een tekortkoming van het lichaam. Wat doen we dan? We gaan er extra tegenaan! Het lichaam reageert dan nog meer met aanspannen, het zenuwstelsel wordt nog meer beïnvloed en zo ontstaat de neerwaartse spiraal.
Zo gaat dat door, soms jarenlang….
Gelukkig kunnen we hier iets aan doen!